Henkilö

Vahvaa näyttöä

Sibelius-Akatemialta pian säveltäjäksi valmistuvan Sauli Zinovjevin teokset ovat saaneet suosiota pitkin Eurooppaa. Oman sävelkielensä hän löysi vasta hiljattain.
Teksti:
Mikael Mattila
Kuvat:
Lauri Mannermaa

henkilokuva_600x370”Minusta sävellystyössä on uskallettava olla ennakkoluuloton itseään kohtaan. Ratkaisevin askel sävellysopiskelijasta säveltäjäksi tapahtuu silloin, kun alkaa säveltää itseään miellyttävää musiikkia. En tarkoita, etteikö opittavaa löytyisi loppuiäksi, mutta jossain vaiheessa säveltäjän on ruvettava luottamaan omaan makuunsa. Olen tavannut ajatella, että vaikka maailmasta löytyykin valtavasti fantastisia säveltäjiä, joiden tasolle en ehkä koskaan yllä, ei se saa estää minua yrittämästä. Ihmisiähän hekin vain ovat. Tämä ajatus pitää luomistyöni elossa.

Ennen Sibelius-Akatemian opintojani sävelsin paljon neoklassista ja tonaalista musiikkia kolmisointuineen. Opintojeni alettua tein täyskäännöksen, ja tein muutamia hyvin sarjallisia ja älyllisesti strukturoituja teoksia, osin opiskelusyistä. Vuonna 2013 lähdin Saksan Karlsruheen vaihtoon, ja siellä koin ensimmäistä kertaa vapauden: minun ei tarvitse fiksautua mihinkään tiettyyn tyyliin, vaan voin kirjoittaa kaikenlaista musiikkia. Sävelsin Saksassa teoksen myös Ensemble Recherchelle, mikä oli hieno kokemus. Se on yksi maailman nimekkäimmistä uuden musiikin yhtyeistä. Chasse-Neige -niminen pianokvartetto kantaesitettiin Viitasaaren Musiikin aika -festivaalilla viime kesänä.

Tulin viime vuonna kansainvälisessä Uuno Klami -sävellyskilpailussa kolmanneksi Gryf-orkesteriteoksellani. Nimi tarkoittaa kuulemma puolaksi aarnikotkaa, mitä en tiennyt teosta nimetessäni. Otin nimen kymrin kielen vahvaa tarkoittavasta sanasta, mutta onhan aarnikotkakin vahva! Teosten nimeäminen on ollut vaikeaa; en ole halunnut, että niiden kautta musiikki assosioidaan asioihin, joita en itse teoksissa kuule. Enää en ole yhtä kriittinen.

Kilpailumenetys tuli sopivaan aikaan. Toinen jalkani oli jo työelämän puolella, missä kilpailu auttoi eteenpäin. Silti kilpailuista saatava hyöty on pitkälti itse rakennettava: yleisö unohtaa tällaiset jutut melko nopeasti, joten tärkeää on itse tarjota teoksiaan soitettaviksi eri paikkoihin. Suuri kiitos kuuluu myös Sibelius-Akatemian mentorointiohjelmalle, jossa olen ollut mentoroitavana syksystä alkaen. Mentorini Sebastian Fagerlund on kokenut ja menestynyt säveltäjä, joka haluaa aidosti jakaa tietoaan eteenpäin.

On hienoa, että Sibelius-Akatemialla ja nykymusiikin kentällä on mahdollisuuksia viedä kotimaisen nykysäveltämisen perinnettä eteenpäin. Esimerkiksi viime kesänä olin Avanti!:n kurssilla, joka järjestetään vuosittain Porvoon Suvisoiton yhteydessä. Tein sinne pienen kamariorkesteriteoksen. Sitten Musiikkitalolla pyörii Klang-konserttisarja, joka keskittyy 2000-luvulla sävellettyyn musiikkiin. Soikoon!-konserteissa tuodaan esiin akatemialaisten opiskelijoiden musiikkia hyvien muusikoiden soittamana. Tällaisten sävellysopiskelijoille annettavien mahdollisuuksien eteen professori Veli-Matti Puumala on tehnyt paljon töitä.

Pääsin Sibelius-Akatemiaan suoraan Lahden konservatoriolta. Pääaineeni siellä oli piano, josta innostuin teininä. Sitä ennen olin soittanut lähinnä bassoa ja kitaraa, mutta György Cziffran Liszt-tulkintojen vaivaton virtuoottisuus houkutti minut pianon ääreen. Silloinen opettajani Tuomas Mali tutustutti minut moderniin musiikkiin, mistä syntyi into hakeutua sävellysopintoihin. Helsingissä olisin päässyt myös Metropolialle jatkamaan pianoa, mutta valitsin Akatemian sävellysopinnot. Onneksi vaimoni on kuitenkin esiintyvä ja taitava pianisti!

Mikael Mattila on freelance-toimittaja-muusikko ja musiikintutkimuksen opiskelija Tampereen yliopistossa.

 

Sauli Zinovjev

  • Syntynyt 1988 Lahdessa.
  • Valmistunut muusikoksi Lahden konservatorion toiselta asteelta vuonna 2010 pääaineenaan piano.
  • Aloittanut opinnot Sibelius-Akatemiassa 2010, valmistuu alkusyksystä 2015.
  • Opiskellut sävellystä Tapio Nevanlinnan ja professori Wolfgang Rihmin oppilaana.
  • Viimeisimpiä teoksia: sooloteokset Chained (2015) harmonikalle ja Arco (2014) viululle.
  • Tulevia teoksia: muun muassa sekstetto Zagros-yhtyeelle Klang-konserttisarjaan sekä uusi orkesteriteos Radion sinfoniaorkesterille.
  • Lisätietoa http://www.saulizinovjev.com

Yksi kommentti

Kommentoi